fbpx

Mijn ochtendroutine is door de jaren heen heilig gebleken voor mijn mindset. Hoe ik de ochtend start resoneert uren lang door. Ik kan meer hebben en ik ben mij bewuster van mijn intenties.

Tekening door mij

Mijn ochtendroutine start met vroeg opstaan. Ik probeer dagelijks om 5:30 op te staan en loop naar zolder waar ik mijn eigen ingerichte plekje heb.
De belangrijkste stap van mijn routine is het daadwerkelijk opstaan en naar boven lopen. Als ik deze stap heb genomen weet ik dat het met de rest goed zit.

Ik steek een kaars aan om het gezellig te maken voor mijzelf: een zelfliefde moment. Ik kan het grote licht aanzetten, maar wil er bewust een rustig en warm moment van maken.
Vervolgens ga ik schrijven. Ik denk niet na over wat ik schrijf. Mijn streven is 3 pagina’s vol te schrijven. Ik lees het niet terug en schrijf niet netjes. Het is geen dagboek. Het is een dump van mijn gedachtes op dat moment. Ik zal over het nut van deze ‘morning braindump’ een ander blog wijden.

Na het schrijven ga ik mediteren. Ik mediteer dagelijks.
Het is niet vaag, niet moeilijk en zeker niet zweverig. Ik ga zitten, zet rustige muziek op en focus mij op mijn adem. Tijdens deze tien tot vijftien minuten check ik in bij mijn lichaam en probeer gedachtes langs te laten drijven als wolkjes. Dit is voor mij een noodzaak. Ik heb zo leren vertrouwen op mijn lichaam.

Foto door @Victor_g

Na mediteren douche ik koud. 1 minuut. Ik zet de douche aan (vaak is een aanloopje nodig) en ik schrik me wild. Ik vind het niet prettig, het is afzien. Ik probeer rustig door te ademen en te ontspannen als ik onder die koude douche sta. Als ik er onder vandaag stap kan ik de hele wereld aan. Die ene minuut afzien zorgt voor een dag lang energie en een fit gevoel.

Voor mij is de ochtend het ideale moment om deze routine te plannen. In de avond doe ik het niet en bij mij thuis is gedurende de dag geen mogelijkheid om rustig op mijzelf te zitten. Ik heb 2 kinderen en een niet dusdanig groot huis waar ik mij kan terugtrekken in een bepaalde vleugel ;-).
5:30 is geen vereiste maar dit is voor mij de tijd voordat iedereen wakker wordt. Zo heb ik echt een moment voor mijzelf!

Mocht jij een routine willen inbouwen is het van belang dat jij een moment voor jezelf kiest dat voor jou werkt. Er zijn geen regels. De ochtend is wel heel fijn omdat je de intenties voor de rest van de dag kunt stellen.
Ik probeer dit iedere dag te doen. En ook al is dit het streven, het lukt mij ook niet altijd. Ik zie de voordelen inmiddels van deze routine dus ik val er makkelijk weer op terug.

Heb jij in kaart wat voor jou werkt? Of heb je daar wat hulp bij nodig? Je kunt altijd met mij spatten over dit onderwerp! Stuur mij een bericht of check mijn online cursus hier voor meer informatie.