fbpx

Zo vroeg? Met grote ogen keek ze mij aan.
‘Maar dan ben je zeker een ochtendpersoon?’

Nee. 
Eigenlijk niet. Ik ben geen ochtendpersoon! 
Ik slaap graag! Ik stond vroeger nooit eerder op dan nodig.
Ook ga ik niet om 21 uur naar bed. Ik houd van gezelligheid en ben zeker niet het braafste meisje van de klas. Ik haak dus ook niet graag eerder af dan nodig ;-).
En tóch heb ik voor mijzelf een routine ontwikkeld die mijn dag een kickstart geeft.  

Voordat mijn gezin is wakker begint mijn dag. Het is mijn moment van de dag. Ik schrijf, ik lees en ik mediteer. En ik kan niet zonder!

Hoe ik dit nu al 2 jaar volhoud, wat het mij oplevert en hoe jij zelf een ochtendroutine kunt ontwikkelen? Dat lees je in dit blog.

Wat is een ochtendroutine?

Grote kans dat je er al eens over gehoord hebt. Een routine is een gewoonte die herhaalt. De meeste ochtendroutines zijn bedoeld om je doelstellingen voor de dag een kickstart te geven. Boeken zijn vol geschreven over de perfecte ochtendroutine. Omdat ik geloof dat je zelf al precies weet wat goed voor je is, weet ik dat jij ook op dit vlak weet wat jouw perfecte ochtendroutine is. Deze is voor iedereen anders. Aan jou te bepalen welke voor jou perfect is.

Het doel van jouw morningroutine?

Om jouw perfecte ochtendroutine vast te stellen, is het belangrijk jezelf af te vragen waarom je dit wilt? Omdat je gehoord hebt dat dit zo goed werkt voor anderen is geen goede reden. Begin bij jouw basis. Voorbeelden kunnen zijn:

  • Misschien ben je moe omdat je de hele dag alleen maar energie aan het geven bent. Als je de dag start met energie geven aan jezelf dan ben je de hele dag bewuster. 
  • Misschien wil je bewuster leven omdat je regelmatig overvallen wordt door emotie. Je wilt meer in controle zijn en daardoor de dag starten met een intentie.
  • Het kan zijn dat je meer aan beweging wilt doen. Dit kun je ook prima in je ochtendroutine opnemen.

Het doel van jouw routine is belangrijk om vast te stellen want het moet voor jou werken. Het zou jammer zijn als een routine een moetje wordt. Dan heb je wéér een taak op je to-do lijst die energie kost op de dag. 
Zie jouw ochtendroutine als een feestje. Alleen dan ga je het volhouden.
Creëer een fijne sfeer. Met een kaarsje, een kopje thee en een plek waar je je prettig voelt. 
Doe waar jij je lekker bij voelt. Je mag het helemaal inrichten naar je eigen gevoel. 

De reden waarom mijn routine is zoals deze is, is omdat mijn grootste doel in het leven vrijheid en authenticiteit is. Ik wil mij vrij voelen in wie ik ben en volledig in lijn met mezelf zijn.
Een belangrijk onderdeel van deze doelstelling is inchecken bij mijzelf. Met een gezin met twee kleine kinderen is tijd aan jezelf een schaars goed. Vandaar dat mijn ochtendroutine hieraan is geweid.

Een routine is toch saai?

Een routine is dus iets wat je herhaalt op vast moment. Herhaling heeft het vooroordeel saai te zijn. Maar als je het goed gebruikt kan een routine heel efficiënt zijn. 

Er is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je een routine maakt van een handeling, deze makkelijker vol te houden is. Je hersens herkennen de handeling en zien het als een feit. Wanneer je bijvoorbeeld altijd op dinsdag en donderdag gaat sporten en je gaat omkleden zul je niet snel denken: ik heb ik zin. Je hersens herkennen: we gaan nu sporten. 

Het is aan te raden om een routine te maken van de handelingen die jouw doel in het leven of droomleven ondersteunen. Op deze manier kun je met kleine stapjes in de vorm van routine dichterbij je authentieke zelf of doel komen.

Wat brengt het je?

Ik heb een tijd gehad waarin in mij doodmoe voelde. Niet fysiek, maar mentaal. Hierdoor wilde ik niks doen, en werd steeds vermoeider. Het was een negatieve vicieuze cirkel. Ik dacht uit te rusten door TV te Bingen en mezelf te verwennen met lekkere dingen.

Denk jij dat een ochtendroutine niet gaat werken omdat je zo weinig energie hebt? Dan moet je JUIST starten. Want dit betekent dat jouw balans zoek is. Door stil te staan bij jezelf zoek jij die balans weer op en keer je weer terug naar jezelf.

Ale je een routine start op de manier dat het voor jou werkt, start je de dag met een goede gewoonte. En de ene goede gewoonte zet de volgende in werking enzovoort. 

  • Als je de dag met een bepaalde intentie begint kunt je jezelf beter de richting op sturen waar je naartoe wilt. Je heb het gevoel controle te hebben.
  • Als je de dag rustig start zul je minder gevoelig zijn voor stress. Je wordt veerkrachtiger.
  • Als je jezelf wat aandacht en liefde geeft zul je minder moe zijn. Je hebt meer energie.
  • Omdat je jezelf geeft wat je nodig hebt ga je het minder van anderen verwachten. Daardoor sta je meer open staan voor wat anderen te bieden hebben ipv wat ze niet bieden. Je wordt dankbaarder.

Dat half uurtje of uurtje slaap dat je mist weegt niet op tegen de voordelen van dit moment.

Waar start je?

Jouw routine heb je niet in een keer te pakken. Geef het tijd. Speel ermee. Zoek uit wat voor jou werkt. Wees niet te streng als het niet in een keer lukt, maar vraag jezelf wel af waarom het niet lukt. Het kan zijn dat jouw ochtendroutine een avondroutine wordt. Het kan zijn dat je het fijn vindt om te wandelen met de hond (beweging) en een luisterboek te luisteren (zelfontwikkeling). Het kan zijn dat je wilt sporten. Het kan zijn dat je alleen maar wilt lezen en thee wilt drinken. Het kan zijn dat je in dat half uurtje dat boek gaat schrijven waar je zo lang van droomt.

It is up to you! Maar wanneer je jouw routine te pakken hebt, wil je niet meer anders. Trust me!
Dus in het kort:

  • Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met de ochtendroutine
  • Vraag jezelf af welk moment geschikt is voor jou?
  • Evalueer tussendoor of het werkt voor je en speel ermee.

En voor je het weet sta je ook voor dag en dauw op om jezelf wat liefde te geven!

Meer weten over wat ik kan betekenen voor jou als mentor:

Meer weten over wat ik voor jou kan betekenen als mentor?

Zie hier, of plan een kennismaking

Lees ook mijn andere blogs: